Miksi Arai?

Miten Arai eroaa muista markkinoilla olevista kypäristä?

Arai on markkinoiden ainut perheomisteinen kypärävalmistaja, jolla ei ole ainuttakaan ulkopuolista sijoittajaa tai hallituksen jäsentä määräämässä tahtia. Näillä perusteilla Arai voi aina olla rehellinen itselleen ja sille mitä tekee. Ilman tuloksenteko paineita tai valmistuksen tehostamisen säästöjä – Arai tekee arvojensa mukaisia turvallisempia kypäriä.  Arvojaan vaaliva Arai tekee aina enemmän kuin tuotteelta testi- tasolla vaaditaan ja aina kuljettaja edellä. Ja ihan jokainen valmistettava kypärä tarkastetaan vastaamaan laatua, ei vain satunnaisia kypäriä satunnaista määrää vuosien aikana – KAIKKI.

Ja itseasiassa jos sinulla on Arai kypärä, löytyy sinunkin kypärästäsi käsin kirjoitettu tarkastajan puumerkki sen kuoresta. Arain arvoihin kuuluu vakaasti se, että jokainen Arai-kuljettaja on yhtä tärkeä, olet sitten aloitteleva mopoilija tai F1 kuljettaja.

Jos aloitetaan ihan kypäräturvallisuuden perusteista, Arai on kypäränä yksi ainoista, joka on muodoltaan hyvin pyöreä, on aina ollut. Pyöreys on tärkeää, koska jos ajat moottoripyörällä – ja kaadut, et missään nimessä halua, että liike pysähtyy äkkinäisesti, vaan haluat jatkaa liukumista. Monessa tämän päivän kypärässä on enemmän ja enemmän outoja muotoja ja ulokkeita… No, ne eivät liu.

Eli jos kaadut sellainen päässäsi ja kypärä tarttuu jostain kiinni – kypärä kääntää menosuuntaansa, ja niskaasi sen mukana. Mitä pidempään liut tasaisesti (siksi pyöreä muoto), sitä vähemmän g-voimia kohdistuu aivoihisi ja sitä paremmin selviät onnettomuudesta. Arai kypärissäkin on toki lippoja, tuulenohjaimia ja spoilereita, mutta ne on kaikki kiinnitetty pyöreään ulkokuoreen niin, että ne onnettomuustilanteessa irtoavat osumasta, eikä liukuminen esty.


Mitä sitten onnettomuustilanteesta pitäisi miettiä?

Vastaus on: Iskunvaimennusta! Jos törmäät johonkin, energian mikä päähäsi kohdistuu, on suuntauduttava johonkin. Mutta se on oikeastaan vain pieni osa iskun vaimentamista. Jos kaadut, haluat jatkaa liukumista, koska niin kauan kuin energia saadaan vapautettua ulkopuolelle, se ei ole ongelma kypärän sisällä.

Esimerkkinä vaikkapa motocross; On tapauksia, joissa on kaaduttu niin, että takahaarukka tai jalkatappi osuu suoraan kypärään. Jos päässäsi on joustava kypärä, jalkatappi menee kypärästäsi läpi. Joten kuoren pitää torjua iskuja ja olla erittäin kova. Sisäkuoren pitää vastaavasti olla niin pehmeä, että se vaimentaa päähäsi kohdentuvaa iskuenergiaa mahdollisimman tehokkaasti. 

Sitten se sisäpuoli

EPS-polystyreenin pitäisi hoitaa varsinainen iskunvaimennus kypärän sisäpuolella. Arai on ainoa, joka käyttää kypärissään yhtenäistä, eri tiheyksillä valettua, sisäosaa. Tosi pehmeää, jopa sormilla muotoiltavaa. Noh, jos kypärän ulkokuori on joustava, kevyt ja pehmeä, on sisustan oltava kova. Tämä on ainoa keino saada niille testihyväksyntä ja myyntilupa. Ja jos kypärä on kevyt ja joustava ulkoa, on aika lailla poikkeuksetta selvää, että ne ovat kovia sisäpuolelta. Usein käytettävä materiaali on polystyreeniä – erittäin kovaa materiaalia, jota ei todellakaan kykene muotoilemaan omin voimin, vaan sillä voisi lähinnä hakata, vaikka nauloja lautaan. Joten tässä toinen kaiken kansan kypärätesti; Tunnustele kypärääsi sisäpuolelta.  Ei vain päälaelta (moni kypärän sisäosa on rakennettu palasista ja päällä on pehmeämpi osa) vaan myös sivuilta, joka puolelta sisäosaa.

Kypärien testit ja standardit

Myös kypärätestejä on laidasta laitaan. On niitä millä saa myyntiluvan mille tahansa kypärälle. Kypärille, joka on testiä varten vahvistettu testattavista kohdista. Onneksi on myös testejä, jotka täyttävät kansainvälisten kilpailujen turvallisuusmääräykset (Snell-testi).

Virallisten eurooppalaisten standardien (ECE) mukaan rakennettu testitorni on noin kolme metriä korkea, ja testinopeus on 27-28 km/h – eli epärealistinen aitoon tilanteeseen verrattuna. ECE testissä kypärä tiputetaan tornista ennalta määritellyille testipisteille yhden kerran. No, kuka kaatuu juuri näihin vahvistettuihin pisteisiin niin että pää osuu asfalttiin vain kerran? EI KUKAAN!

Silti, voit ostaa kypäräsi 20 €:lla marketista tai 1000 €:lla alan liikkeestä, molemmat on läpäissyt samat testit – testin läpäisy on minimivaatimus turvallisuudelle – myyntiluvalle. No, miten ne minimivaatimukset saa täytettyä? Kypärän hinnasta ei voi päätellä mitään turvallisuudesta, oikein markkinoitu kalliskin kypärä voi olla hengenvaarallinen onnettomuudessa. Kuvittele kypärä, mistä on leikattu pois osa päälaelta, osa niskasta, osa leukaosasta. Mutta jos jäljelle jääneessä kypärässä on vahvistettu ja tallella juuri ne ECE – vaatimat kestävyyspisteet, kypärä pääsee testistä läpi.

Typerää olisi tehdä kypärä mistä on puolet ”ilmastoitu”, mutta sekin olisi mahdollista eurooppalaisen testin puitteissa. ECE on hyvä, mutta silti totaali minimi. Kun oikea onnettomuus sattuu, on vaikea valita, että osuma tulisi juuri näihin määriteltyihin testipisteisiin. Itseasiassa Arai kerää itselleen kaikki mahdolliset Arai-kypärät, jotka ovat olleet onnettomuuksissa, niitä on tuhansia, ja niiden tarina kertoo osumien harvoin tulevan testipisteisiin.

Arai saa huipputason kuljettajilta parasta mahdollista palautetta kehittääkseen jatkuvasti parempia kypäriä. Ääriolojen olosuhteista, äärimmäisistä vauhdeista ja hurjimmista kolareista. Totta kai Arai haluaa myydä paljon kypäriä, mutta tärkeämpää on kuitenkin valmistaa kypäriä, jotka oikeasti ovat miellyttäviä pitää päässä, ja jotka oikeasti pelastavat henkiä kolareissa.

Sulje
Sulje